Vrijdag 4 september 2009.

Na een wat stille periode rond HuygenMeester-uitjes....geen winteruitje omdat Hilly en Auke naar Malawi i.v.m. familiebezoek zijn en geen bierdiner door niet gelijkopgaande vakanties....zijn we dan toch weer op pad.
Het hoeft niet altijd ver weg, zodat de keus dit keer op Texel valt. Fietsen gaan mee en om 9.00 uur zijn we bij Luuk en Erna, waar we koffie krijgen. Koffers overladen want er gaan 2 auto's mee op het eiland. De weersvooruitzichten waren nogal slecht maar op de harde wind na valt het allemaal wel mee. Bij de boot lijkt het even of we gescheiden de overtocht maken. Door een telefoonstoring kunnen we elkaar niet bereiken maar vinden we elkaar toch op de boot terug.

Hans en Evelyn, Auke en Hilly gaan op de fiets. Met de straffe zuidwester in de rug worden we naar Oudeschild geblazen. Daar maken we eerst een wandeling door het dorp voordat we aanschuiven voor de lunch in havenhotel TX, het voormalige veerhuis van TESO. Nadat de kamers ingedeeld zijn pakken we de fiets en gaan de Texelse brouwerij bezoeken. We volgen toch maar weer een rondleiding. Deze keer met film waarbij enkele HuygenMeesters moeite hebben om de ogen open te houden. Na de uitleg gaan we proeven. Eerst buiten waar de proefplankjes geserveerd worden met 4 verschillende bieren. Het schuim waait bijna van het bier en gelukkig begint het wat te spetteren ,zodat we naar binnen mogen. Daar doen we ons te goed aan de Stormbock en het Winterbier.
We verlaten de Texelse en gaan naar Den Burg waar we shoppen. Kennelijk willen enkele mannen dat niet, zodat de dames maar alleen gaan.'s Avonds eten we erg lekker in de Smulpot. Op de terugweg worden we overvallen door een fikse bui. Even een afzakkertje of koffie in het hotel is er niet bij want de baas is al aan het opruimen. Gelukkig hebben Luuk en Erna een suite waar we even gezellig kunnen zitten.
Zaterdag: de zon schijnt, het waait hard en wij hebben een riant uitzicht vanuit de ontbijtzaal op de haven.
Hans, als een rasechte natuurkenner, weet ons te melden dat er een rob in de haven zwemt. Luuk als een professioneel filmer maakt opnames van bijna elk broodje dat voorbij komt. Het ontbijtbuffet is voortreffelijk en royaal zodat we er weer tegenaan kunnen.
Stampend en zwoegend op de pedalen komen we aan bij de Bonte Belevenis, een landgoedboerderij, waar we gescheiden koffie drinken, hoe kan dat? We kunnen ons ambachtelijk en creatief uitleven in broodbakken, kaarsen- en zeepmaken. Hoogtepunt van de dag is wel de geweldige scheppingsdrang en creatieve uitspatting van Hans bij het papierscheppen.
Nog een kijkje in de brouwerij De Boei en dan naar de winkel. Een beetje tempo maken want we liggen achter op het schema. Strandpaviljoen Westerslag heeft beschutting en achter glas nuttigen we de lunch. Wat doen we : direct naar De Koog of toch de zandsculpturen bekijken. Het wordt het laatste. Er kan niet eens een programma-boekje van 1 euro vanaf bij de entreeprijs van 60 euro. Nu gaan we zelf wel bedenken wat de zandhopen voorstellen. Dat valt mee want alles is goed herkenbaar. Er wordt hier en daar wat bijgewerkt want de sculpturen staan er al vanaf april. Nu naar De Koog, helaas heeft Auke een lekke band die eerst geplakt moet worden. Daar kunnen de vrouwen niet op wachten zodat hier de wegen scheiden. De vrouwen gaan naar Den Burg en de mannen naar De Koog naar Het Proeflokaal van Texel. Luuk heeft er kennelijk zin in want volgens Hans heeft hij het hele weekend nog nooit zo hard gefietst.

We installeren ons aan de stamtafel en het proeven komt goed op gang zeker als Hans Glandorf ons een aantal heel bijzondere bieren voorzet. Zelden iemand gezien die zo enthousiast over bier is, buiten ons genootschap natuurlijk.
We weten het dan ook goed te waarderen. Na een Cuvee van de Keyser uit 2007, van brouwerij Het Anker, gelagerd op wiskyvat, denken we te maken hebben met een St.Bernardus maar het blijkt een Hertog Jan bockbier uit 2004 te zijn.
De smaaksensatie is wel de zeer exclusieve Gonzo Imperial Porter van de Amerikaanse brouwerij Flying Dog. We willen wel blijven want Hans Glandorf komt goed los maar we hebben dinerafspraken.
Hans en Jan hebben kennelijk geen pap in de benen want die zijn ruim voor de anderen thuis.
Na een voortreffelijk diner met een vriendelijke serveerster die alles uit het hoofd doet, zitten we weer even na in de suite. Jan en Inge krijgen een ontbijtpakketje want die moeten met de eerste boot mee naar het vasteland om de moeders te bezoeken.
Zondag zou de mooiste dag van het weekend zijn maar dat valt tegen. Na het ontbijt scheiden onze wegen. Luuk en Erna gaan nog wat fietsen, eerst lekker met de wind mee en dan terug... dat hebben ze geweten. Hans,Evelyn, Hilly en Auke worstelen weer tegen de wind in naar de veerboot. 's Middags worden de tassen door Luuk en Erna thuisbezorgd.
Een heel geslaagd weekend en heel erg bedankt voor de organisatie Luuk en Erna!